بلاگ, مقالات

راه حل های مبتنی بر بارکد برای مدارس و دانشگاه ها

Barcode-based Solutions

مدارس و دانشگاه‌ ها در حال گسترش هستند و هر روز از فناوری و ابزارهای بیشتری برای کمک به دانش‌ آموزان در یادگیری و کمک به مدیریت، اساتید و کارکنان برای بهینه‌ سازی و ساده‌ سازی کارها و  مسئولیت‌ ها استفاده می‌ کنند.

این فناوری باید نیازهای دقیق مدرسه را برآورده کند و در عین حال برای مدارس و ادارات مقرون به صرفه باشد.

در آینده نزدیک مدارس به سیستم های مبتنی بر بارکد به عنوان راه حلی برای استفاده در موارد مختلف روی می آورند، زیرا کاربردهای مدرن آن مقرون به صرفه، قابل اعتماد، انعطاف پذیر و به روز است.

Barcode-based Solutions

فناوری های مبتنی بر بارکد می توانند راه حل هایی را برای آموزش ارائه دهند که تأثیر مثبتی در کمک به موارد زیر دارد:

صرفه جویی در زمان و کاهش خطاها

بارکدها به صنعت آموزش کمک می کنند تا خطاهای مرتبط با ردیابی دانش آموزان، نظارت بر حضور، کنترل دسترسی و ردیابی اموال را که با دست انجام می شوند، کاهش دهد. این امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان لازم برای اساتید و کارکنان می شود.

بهبود امنیت و آرامش خاطر

بارکدها می توانند به اساتید مدرسه، کارکنان، بازدیدکنندگان و داوطلبان کمک کنند تا دانش آموزان و مکان دارایی ها را ردیابی کنند.

کارکنان می توانند از خارج از محوطه دانشگاه، دانش‌ آموزان و تجهیزات را دنبال کنند تا از موقعیت آنها در داخل یا خارج از محوطه دانشگاه مطلع شوند.

در صورت بروز بحران یا موار اضطراری، مدیریت و امداد گران اولیه می‌ توانند تقریباً به تعداد افراد و جایی که در محوطه دانشگاه قرار گرفته اند دسترسی داشته باشند.

با استفاده از این فناوری می توان به والدین اطلاعات به موقع و کمک به درک وضعیت و اتحاد مجدد با فرزندانشان داد.

Barcode-based Solutions

بهبود سلامت و ایمنی

سلامت و ایمنی برای هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

با بهره گیری از این فناوری ها، در موارد بیماری یا قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌ زا مانند COVID-19، مدارس اطلاعاتی در دسترس دارند که داده های مورد نیاز برای تصمیم‌ گیری به موقع برای حفاظت از جمعیت دانش‌ آموزان، اساتید و خانواده را فراهم می‌ کند.

پس انداز

بارکدها به مدارس کمک می کنند تجهیزات، لوازم و سرمایه گذاری ها را ردیابی و مدیریت کنند و تاریخچه تعمیر و نگهداری تجهیزات و برنامه ها را برای استفاده های بعدی، به راحتی حفظ و نگهداری کنند.

با این روش به دلیل زنجیره مناسب و دقیق نگهداری، موارد چون سرقت و از دست دادن دارایی ها کاهش می‌ یابد.

Barcode-based Solutions

ردیابی دانش آموز در سرویس مدرسه

وقتی دانش‌ آموزان پس از سوار شدن و خروج از سرویس مدرسه، شناسه دانش‌ آموزی خود را اسکن می‌ کنند، پایگاه‌ های اطلاعاتی مدارس و برنامه‌ های والدین اعلان‌ های فوری و دقیقی از حرکت دانش‌ آموز در اتوبوس دریافت می‌ کنند.

اگر کودکی از اتوبوس اشتباهی بالا برود یا در ایستگاه اشتباهی حرکت کند، مکان او فوراً مشخص می شود. وقتی کودک سوار اتوبوس مدرسه می‌ شود، والدین و دانش‌ آموزان اطلاعات به موقع درباره مکان اتوبوس دریافت می کنند.

حتی این برنامه ها نشان می‌ دهد که اتوبوس چند مایل دیگر از ایستگاه اتوبوس فاصله دارد و زمان تقریبی رسیدن را با استفاده از فناوری GPS تخمین می‌ زند.

Barcode-based Solutions

بهره گیری از موبایل در آموزش

همانطور که استفاده از موبایل و فناری های جدید آن در حال گسترش هستند، اساتید نیز در حال یافتن راه های جدیدی برای استفاده از موبایل در کلاس درس هستند.

برای مثال، مدارس از کدهای QR، برای تعامل با دانش‌ آموزان به روش‌ های مختلف مانند ایجاد آزمایشگاه‌ های تعاملی، بررسی پاسخ‌ ها، ایستگاه‌ های یادگیری، افزودن برنامه‌ ها به تکالیف، گردآوری تحقیق و موارد دیگر استفاده می‌ کنند.

کافه و سلف غذا

کارکنان سلف و کافه می‌ توانند شناسه‌ های دانشجویی را برای حساب پول ناهار اسکن کنند، موجودی را بررسی کنند و به موجودی اضافه کنند.

کارکنان می توانند خدمات ارائه شده را ردیابی کنند، دانش آموزان واجد شرایط را برای برنامه هایی مانند ناهار رایگان ردیابی کنند و گزارش دقیق ارائه دهند.

همچنین میتوانند بارکدها را اسکن کنند تا موجودی سفارش ها را مدیریت کنند، شناسایی محصول و قیمت گذاری را تأیید کنند، و تاریخچه نگهداری دارایی فیزیکی، برنامه ریزی خدمات و جایگزینی را پیگیری کنند.

Barcode-based Solutions

حضور و غیاب دانش آموزان

مدارس می توانند برای هر دانش آموز کارت شناسایی دیجیتال با یک بارکد منحصر به فرد ارائه دهند. هنگامی که دانش آموز وارد کلاس می شود یا از آن خارج می شود، شناسه آنها اسکن شده و سوابق به طور خودکار ثبت می شود.

این برنامه نیاز به تماس تلفنی دستی و حضور و غیاب را از بین می برد. اگر دانش‌ آموزان دیر به مدرسه بروند، می‌ توانند وارد مدرسه شوند و از کیوسک حضور و غیاب سلف‌ سرویس برای ورود به مدرسه استفاده کنند؛ بدون اینکه نیازی به توقف در دفتر و دریافت یادداشتی برای رفتن به کلاس داشته باشند.

کنترل دسترسی پردیس و ساختمان

شناسه‌ های مبتنی بر بارکد و اپلیکیشن‌ های گوشی‌ های هوشمند برای اعطا، نظارت و کنترل دسترسی به دانشگاه، ساختمان‌ ها، خوابگاه‌ ها، زمین ها و امکانات، و مناطق تعیین‌ شده به دانشجویان، اساتید، تعمیر و نگهداری، بازدیدکنندگان، نگهبانان، ناظران، داوطلبان و غیره استفاده می‌ شوند.

کنترل مجوز به تأیید و نظارت بر ورود پرسنل مجاز به محیط های از پیش تأیید شده کمک می کند و کنترل های ساختمان را برای مواردی مانند تعمیر و نگهداری ساختمان، دما، کد های هشدار و موارد دیگر مدیریت می کند.

از بارکدها و برنامه‌ ها می‌ توان برای تأیید دسترسی به امتیازات پارکینگ استفاده کرد یا به مالکان وسایل نقلیه در مواردی مانند وقتی که چراغ خودروی آن‌ ها روشن است، پنجره‌ها باز هستند یا دستکاری شده اند اطلاع داد.

اعتبار سنجی رویداد مدرسه

بارکدها را می توان برای اعتبار سنجی و هدایت جمعیت برای رویدادهایی مانند ورزش ها، نمایش ها و سایر فعالیت ها استفاده کرد.

Barcode-based Solutions

ردیابی، ردیابی و مدیریت دارایی

سیستم های مبتنی بر بارکد می توانند برای ردیابی و مدیریت دستگاه ها، دارایی ها و سرمایه گذاری ها استفاده شوند. همانطور که بارکد دارایی اسکن می شود، اطلاعات موجود در پایگاه داده بلافاصله در فضای ابری به روز می شود.

اگر فرض بر این باشد که دارایی مفقود شده یا به سرقت رفته است، سیستم مبتنی بر بارکد می‌ تواند آن کالا را تا محل مبدا و آخرین مسئول آن ردیابی کند.

در نظر بگیرید که چگونه می توان از بارکدها استفاده کرد:

    *  دستگاه های دیجیتال، الکترونیکی و قابل حمل

دارایی هایی مانند تبلت، دوربین، لپ تاپ، مانیتور و سایر تجهیزات کامپیوتری فناوری اطلاعات جزو پرهزینه ترین سرمایه گذاری های مدرسه هستند.

بارکدها می توانند به مدارس این امکان را بدهند که به چه کسانی دستگاه اختصاص داده شده است، تجهیزات مربوط به هر بخش را ردیابی کنند، تاریخچه تعمیر و نگهداری دقیق و نرم افزار را حفظ کنند و برای به روز رسانی نرم افزار و بررسی سیستم برنامه ریزی کنند.

   *   تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
بارکدها می‌ توانند تاریخچه تجهیزات مورد استفاده دانش‌ آموزان، سطوح عرضه موجودی، نگهداری و برنامه‌ ریزی تمیز کردن/ به‌ روز رسانی‌ های روتین و موارد دیگر را ردیابی کنند.

   *   لوازم مصرفی
بارکدها را می توان برای ردیابی مواد مصرفی مانند لوازم هنری، کاغذها و موارد دیگر مورد استفاده قرار داد، و اطمینان حاصل کرد که وقتی مقادیر به سطوح سفارش مجدد از پیش تعیین شده رسید، لوازم ضروری سفارش داده می شود.

   *   دارایی های ثابت
دارایی های ثابت می تواند شامل میز، تجهیزات زمین بازی، قفسه کتاب و غیره باشد. هنگامی که از بارکد استفاده می شود، می توان سوابق دقیقی از محل قرارگیری دارایی، تخصیص، پیگیری استهلاک، و مدیریت برنامه های نگهداری و تعویض را جمع آوری کرد.

   *   دارایی های کتابخانه
دارایی های کتابخانه جزو پر استفاده ترین ها هستند. بارکدها ردیابی می کنند که چه کسی و چه زمانی یک دارایی مانند کتاب، مجله، دی وی دی و … را وارد و یا خارج می شود، موجودی و در صورت نیاز تعمیر و جایگزینی اقلام را مدیریت می کند.

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته و مواردی که در متن به آن اشاره کردیم، به دلیل کاربردهای مدرن، مقرون به صرفه بودن، دقت بالا و خطای بسیار پایین، قابل اعتماد، انعطاف پذیر و به روز بودن سیستم های مبتنی بر بارکد می توانند بر بسیاری از جنبه های مدارس و دانشگاه ها تأثیر مثبت و شگرفی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید