آموزش, مقالات

راهنمای خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب

دستگاه های حضور و غیاب از نظر کلی به سه گروه کارتی، اثر انگشتی و تشخیص چهره تقسیم می شوند که در این میان دستگاههای کارتی ارزانترین و دستگاههای تشخیص چهره گرانترین دستگاههای حضور و غیاب هستند، و نوع ترکیبی این دستگاهها نیز موجود است.

موقع خرید یک سیستم حضور و غیاب انگشتی آنچه که بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، نوع سنسور، کیفیت دستگاه ساعت زنی، نرم افزار حضور و غیاب، پشتیبانی از نوع پورت است.

هنگام خرید یک سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، انتخاب دستگاهی است که از دوربین حرفه‌ای برای تشخیص و شناسایی افراد و پرسنل استفاده می‌ کند. در زمان انتخاب یک دستگاه حضور و غیاب توجه به مدل دوربین و همچنین کیفیت دوربین جزو مواردی است که می‌تواند کیفیت نهایی دستگاه کنترل کننده رفت و آمد کارمندان را مورد بررسی قرار دهد.

خرید سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره در حال حاضر به دلیل وجود بیماری کرونا بهتر و مقرون به صرفه‌ تر خواهد بود، چرا که استفاده از این دستگاه‌ها باعث جلوگیری از انتقال بیماری کرونا می‌شود.

شاید بخواهید این مقاله را هم بخوانید “راهنمای خرید فیش پرینتر”

در ادامه به چند نکته کلیدی برای انتخاب و خرید مناسبترین دستگاه حضور و غیاب برای شما میپردازیم.

نکته 1

اگر دنبال یک دستگاه ارزان هستید، دستگاه های حضور و غیاب کارتی، گزینه مناسبی برای انتخاب خواهد بود. کار با این دستگاهها بسیار ساده بوده و سازگار با اکثر محیطهای کارگاهی و اداری می باشد.

اما این دستگاهها دارای دو نقطه ضعف عمده، احتمال گم شدن یا فراموش کردن کارت و سوء استفاده از  کارت (ثبت کارت توسط افراد دیگر) می باشد.

در دستگاه های بیومتریک مانند اثر انگشت و تشخیص چهره دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود. این دستگاهها گرانتر و پیچیده تر از دستگاههای کارتی هستند و مدت زمان مورد نیاز جهت ثبت تردد در این دستگاهها بیشتر از دستگاه کارتی خواهد بود و در محیط هایی که تعداد پرسنل زیادی دارند، امکان تشکیل صف و ازدحام هنگام ورود و خروج می باشد. بنابراین شما باید تعداد پرسنل خود و شیفتهای ورود و خروج را در نظر بگیرید.

نکته 2

حافظه دستگاه مورد دیگری است که باید در نظر بگیرید. هر دستگاه بیومتریک دارای دو حافظه است که یک حافظه مربوط به ثبت ترددها و حافظه دیگر محل نگهداری نمونه اثر انگشت یا چهره می باشد.

هنگام خرید یک دستگاه حضور و غیاب، تعداد پرسنل شرکت و نیز گنجایش حافظه دستگاه و همچنین نحوه تخلیه ترددها را بررسی کنید. برای مثال اگر تعداد پرسنل شما ۵۰۰ نفر باشند و دستگاه حضور و غیاب شما ظرفیت ۱۰٫۰۰۰ تردد را دشته باشد، تعداد ترددهای ثبت شده در یک روز حداقل ۱۰۰۰ تردد (حداقل یک ورود و یک خروج)‌ خواهد بود و حافظه دستگاه ظرف مدت ۱۰ روز پر خواهد شد.

حافظه دیگر در دستگاه حضور و غیاب، محل نگهداری نمونه اثر انگشت و یا نمونه چهره کارکنان جهت تطابق است. مثلا اگر ظرفیت ذخیره اثر انگشت در یک دستگاه ۵٫۰۰۰ نمونه باشد و شما بخواهید از هر شخصی دو نمونه اثر انگشت تعریف و ذخیره کنید،‌ حداکثر می توانید از ۲٫۵۰۰ نفر در این دستگاه نمونه گیری کنید. البته این مورد بیشتر در شرکتهای بزرگ با تعداد زیاد پرسنل مهم خواهد بود.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر چه تعداد نمونه اثر انگشت یا چهره تعریف شده در دستگاه افزایش یابد، سرعت شناسایی و ثبت تردد کاهش خواهد یافت.

نکته 3

درگاه ارتباطی یک دستگاه حضور و غیاب جهت خواندن ترددها ، یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید و با امکانات و بستر ارتباطی شرکت خود تطابق دهید.

درگاه های ارتباطی که در یک دستگاه حضور و غیاب استفاده می شوند عبارتند از: پورت سریال (Rs232) ، مودم، شبکه سیمی (Rj45)، پورت USB، شبکه بی سیم (Wifi)، رابط اکسترنال تخلیه و اینترنت

نکته 4

یکی از موارد بسیار مهم که باید در نظر گرفت وجود باطری (UPS) در دستگاه حضور و غیاب است که در هنگام قطع برق نیز امکان استفاده از دستگاه را فراهم می کند.

نکته 5

مدیریت دستگاه حضور و غیاب و انجام تنظیمات به دو روش انجام می شود:‌ از طریق منوهای روی دستگاه و از طریق اتصال به کامپیوتر

بررسی کنید که آیا انگشت نگاری و انجام تنظیمات دیگر بر روی دستگاه بدون نیاز به کامپیوتر امکانپذیر است؟

نکته 6

نکته قابل توجه بعدی که باید در نظر بگیرید نرم افزارهای مورد نیاز دستگاه حضور و غیاب می باشد که عمدتا توسط شرکت تولید کننده به صورت رایگان به شما ارائه می شود.

شما باید بررسی کنید که آیا نرم افزارهای موجود نیازهای شما را مرتفع می سازد و یا آیا امکان ارتباط بین نرم افزار انتخاب شده با سیستم های حقوق و دستمزد وجود دارد؟

نکته 7

اگر برای شما زیبایی و شکل ظاهری دستگاه مهم است حتما به اندازه صفحه نمایش و رنگی و یا سیاه و سفید بودن آن توجه کنید.

نکته 8

شاید بسیاری از افراد به محل نصب دستگاه حضور و غیاب اهمیت چندانی ندهند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که محل نصب دستگاه بخصوص برای دستگاه های تشخیص چهره اهمیت ویژه ای دارد.

برای مثال اگر دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را در محیطی که در معرض نور شدید آفتاب باشد نصب کنیم، می تواند عملیات تشخیص چهره را با مشکل مواجه سازد.

نکته 9

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که باید هنگام انتخاب و خرید دستگاه حضور و غیاب در نظر بگیرد،‌ گارانتی دستگاه و خدمات پس از فروش و نحوه پشتیبانی شرکت فروشنده است.

شما می توانید برای مشاوره و خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب با کارشناسان ما در رمزینه سنتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید